W momencie gdy pojawiają się pierwsze oznaki problemów ze zbieżnością kół, takie jak ściąganie pojazdu w prawo lub w lewo, jak najszybciej należy udać się do mechanika w celu sprawdzenia geometrii kół naszego samochodu. W takim przypadku uzgadnia się zarówno tylną, jak i przednią oś. Dlaczego nie powinniśmy zwlekać? Niewyregulowane elementy zawieszenia nie tylko wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy, ale także nieprawidłowe zużycie opon.
Kiedy udać się do mechanika?
W kilku przypadkach należy bezwzględnie odwiedzić specjalistę. Czynność tę warto wykonać, gdy z dużą siłą uderzymy kołem w przeszkodę (np. wysoki krawężnik), problematyczne staje się kierowanie pojazdem, który nie zachowuje się w sposób pożądany – potocznie mówiąc, ściąga lub zarzuca w którąś ze stron, kierownica po wykonanym manewrze nie wraca do naturalnej pozycji. Także w przypadku wymiany kompletu opon warto zadbać o prawidłową geometrię kół – będą nam wtedy służyły dłużej i lepiej. Sytuacja dotyczy także remontu i podmiany elementów zawieszenia lub układu kierowniczego.
Dlaczego warto?
Prawidłowa geometria kół gwarantuje nam równomierne zużycie ogumienia, utrzymując je na minimalnym poziomie. Chroniącprzed uszkodzeniami, zapewnia także komfort, a przede wszystkim bezpieczeństwo osobie kierującej pojazdem oraz jego pasażerom. Warto zaznaczyć, iż właściwe zbieżność wszystkich kół zmniejsza także zużycie paliwa.
Przyczyny niewłaściwej geometrii kół
– Przyczyny niewłaściwej geometrii kół są dość prozaiczne, wystarczy bowiem chwila nieuwagi – uderzenie kołem w krawężnik, wjechanie w dziurę w jezdni z dużą prędkością, a już musimy skorzystać z pomocy specjalisty. W przypadku poważniejszego zdarzenia, może się tak stać, że zostanie zaburzona geometria całego pojazdu – dodają specjaliści z serwisu dekar.radom.pl.
Regulacja geometrii
Najprościej rzecz ujmując, cały proces regulacji polega na dobraniu właściwego kąta pochylenia kół oraz takiego ich ustawienia, aby były względem siebie równoległe. Regulacji podlegają trzy równie parametry: kąt pochylenia kół, kąt zbieżności kół i pochylenia sworznia zwrotnicy. Pierwszy z nich to kąt jaki powstaje między płaszczyzną a prawidłową, prostopadła osią koła. Nie tylko wykwalifikowane oko fachowca czy specjalistyczne przyrządy mogą potwierdzić nasze przypuszczenia – wiele nam również mówi sam stan opon, a mianowicie nieprawidłowe ścieranie się gumy tj. skrajnie wewnętrzne (ujemny kąt pochylenia) lub zewnętrzne (dodatni kąt pochylenia).
Zbieżność jest zaś określana jako różnica odległości pomiędzy przodem a tyłem kół na osi. Występuje ona wtedy, gdy odległość między kołami na osi jest mniejsza z przodu niż z tyłu. Rozbieżność pojawia się, gdy sytuacja jest odwrotna – tzn. odległość pomiędzy kołami jest większa z przodu niż z tyłu. Jak zachowuje się wtedy auto? – Kierowca ma nieprzyjemne wrażenie jakby zanurzał się w zakręt, a jego pojazd wykazuje wówczas nadsterowność. O takim stanie rzeczy świadczy bieżnik, który zużywa się od wewnątrz – przekonują pracownicy firmy dekar.radom.pl.
Ile to potrwa?
Jeśli udamy się do mechanika w momencie, gdy zauważymy problem, całość może trwać około pół godziny, jest to bowiem zabieg nieskomplikowany i chociaż specjalistyczna terminologia może przestraszyć niedoświadczonego kierowcę, jest on w w gruncie rzeczy dość łatwy do wykonania.