Zawsze, gdy osiągi nowego skutera okazują się niewystarczające i odbiegają od danych innych użytkowników jako winowajców podejrzewamy blokady ? i słusznie. Uporanie się z kilkoma ?patentami? powinno poprawić przyspieszenie i podnieść prędkość maksymalną. Sprawdźmy jak to zrobić.
Poniżej zgromadziliśmy najczęściej stosowane blokady, podając jednocześnie miejsca ich występowania, metody usuwania, a także to jak często pojawiają się w skuterach oraz jak trudno się z nimi samodzielnie rozprawić. Rzecz jasna nie wszystkie występują w danym modelu skutera, ale sprawdzenie, czy dana blokada występuje nie jest zazwyczaj trudne.
Zwężka w filtrze powietrza ? 2T, 4T
Blokady można spotkać po zdjęciu obudowy filtra powietrza
Blokady można spotkać po zdjęciu obudowy filtra powietrza
Zasada działania: ogranicza ilość powietrza dostającego się do filtra powietrza, a więc i możliwości tworzenia odpowiedniej mieszanki.
Umiejscowienie: jest umieszczana na drodze powietrza przed przejściem przez wkład filtracyjny, zazwyczaj w miejscu zasysania powietrza z otoczenia do wnętrza obudowy filtra.
Usuwanie: wystarczy wyjąć zwężkę z pokrywy filtra.
Występowanie: często.
Komentarz: po odblokowaniu konieczna jest zmiana dyszy głównej oraz regulacja gaźnika.
Filtr paliwa o małej przepustowości ? 2T, 4T
Zasada działania: mały filtr podaje do kranika i gaźnika niewiele paliwa, przez co jest niewystarczający po odblokowaniu gaźnika i filtra powietrza.
Umiejscowienie: jest wpięty w przewód paliwowy pomiędzy bakiem paliwa a kranikiem podciśnieniowym, z rzadka bezpośrednio między kranikiem a gaźnikiem.
Usuwanie: wyjmujemy stary filtr paliwa zastępując go nowym o większej przepustowości.
Występowanie: średnio.
Komentarz: ma szczególne znaczenie podczas zmiany cylindra na element o większej pojemności.
Blaszka w gaźniku ? 4T
Zasada działania: uniemożliwia całkowite wysunięcie się iglicy z dyszy głównej, przez co hamuje przepływ benzyny przy pełnym otwarciu gazu.
Umiejscowienie: znajduje się na spodniej stronie pokrywki membrany ? na górze gaźnika. Stosowana zarówno w gaźnikach z plastikową jak i metalową pokrywką.
Usuwanie: wykręcamy śrubkę mocującą blaszkę do wieczka i zdejmujemy blokadę.
Występowanie: średnio.
Komentarz: zazwyczaj demontaż gaźnika ze skutera nie jest konieczny.
Zbyt mała dysza główna ? 2T, 4T
Zasada działania: dysza z otworem o zbyt małej średnicy zapewnia mniejszy przepływ paliwa doprowadzanego do gardzieli gaźnika.
Umiejscowienie: znajduje się pod dolną pokrywką gaźnika w komorze pływakowej, od innych dysz wyróżnia ją największy otwór i widoczna wewnątrz niego iglica.
Usuwanie: zastępujemy oryginalną dyszę gaźnika większą o rozmiarze #75-#80 (0,75-,080 mm) ? taka zazwyczaj wystarczy do 2T i 4T.
Występowanie: często.
Komentarz: demontując pokrywkę komory pływakowej należy uważać, aby nie wygiąć mocowania pływaka.
Ogranicznik otwarcia przepustnicy ? 2T, 4T
Zasada działania: uniemożliwia maksymalne wychylenie przepustnicy skrzydełkowej (4T) lub całkowite wysunięcie się zbyt długiej przepustnicy suwakowej (2T, niektóre 4T), ogranicza ilość dostarczanej do komory spalania mieszanki.
Umiejscowienie: znajduje się po prawej stronie gaźnika w miejscu zamocowania linki gazu (4T) lub wewnątrz gaźnika, w miejscu osadzenia linki gazu (2T).
Usuwanie: usunięcie blaszki lub nakrętki ograniczającej przesuwanie się linki gazu (4T), zmiana długiej przepustnicy (tej z miejscem na iglicę) na krótszy odpowiednik (2T).
Występowanie: rzadko.
Komentarz: najczęściej występuje w czterosuwowych motorowerach z manualną skrzynią biegów.
Króciec ssący o małej średnicy ? 2T, 4T
Zasada działania: mały przekrój wewnętrzny w porównaniu do ogólnych wymiarów, nieregularny kształt kanału.
Umiejscowienie: łączy gaźnik z cylindrem.
Usuwanie: wymiana króćca na odblokowany.
Występowanie: często.
Komentarz: szczególnie ważny w przypadku zwiększania pojemności silnika.
Podkładka przy zaworze membranowym ? 2T
Zasada działania: ogranicza przepływ mieszanki przez membranę do skrzyni korbowej.
Umiejscowienie: pod króćcem ssącym.
Usuwanie: usunięcie podkładki spod króćca.
Występowanie: rzadko.
Komentarz: króciec należy dokręcić na tyle mocno aby połączenie było szczelne, ale trzeba uważać aby nie zerwać gwintu.
Zawirowywacz spalin lub zwężone kolanko wydechowe ? 2T, 4T
Zasada działania: ogranicza swobodę usuwania spalin z cylindra, jest niczym innym jak odchodzącą w bok rurką, w żargonie ?ślepą kiszką?.
Umiejscowienie: w okolicach rury wydechowej, najczęściej tuż przy mocowaniu do cylindra.
Usuwanie: odcięcie i zaspawanie powstałej po nim dziury.
Występowanie: średnio.
Komentarz: Jeżeli nie posiadamy spawarki lub odpowiednich umiejętności zlećmy usunięcie blokady warsztatowi.
Zablokowany dyfuzor ? 2T
Zasada działania: uniemożliwia wydajne przepłukiwanie cylindra, ogranicza maksymalne obroty silnika.
Umiejscowienie: rura wydechowa, charakterystyczna, najbardziej rozszerzona część wydechu.
Usuwanie: rozcięcie i pozbycie się zbędnych elementów z wnętrza dyfuzora lub wymiana na odblokowany.
Występowanie: często.
Komentarz: zazwyczaj bardziej opłacalny jest zakup wydechu klasy sport, gdyż jeszcze bardziej podnosi on osiągi skutera.
Pierścień dystansoway na wariatorze ? 2T, 4T
Blokada wariatora jest powszechna. Usunięcie bardzo proste.
Blokada wariatora jest powszechna. Usunięcie bardzo proste.
Zasada działania: uniemożliwia wariatorowi przysunięcie się do przeciwtalerza, w konsekwencji czego pasek napędowy nie wchodzi na maksymalną wysokość, co ogranicza osiągi.
Umiejscowienie: wnętrze przekładni, zakładany na tuleję wariatora.
Usuwanie: wystarczy ściągnąć pierścień z tuleji.
Występowanie: często.
Komentarz: dobrze jest się zaopatrzyć w odpowiedni klucz do demontażu wariatora.
Blokada obrotów ? 2T, 4T
Odblokowanie CDI jest możliwe poprzez jego wymianę.
Zasada działania: układ elektroniczny ogranicza maksymalne obroty silnika na podstawie impulsatora.
Umiejscowienie: zaprogramowana wewnątrz modułu CDI, który znajduje się przy akumulatorze lub nad silnikiem.
Usunięcie: wymiana modułu na odblokowany.
Występowanie: średnio.
Komentarz: ustawiamy skuter na centralnej podstawce, jeżeli po odkręceniu gazu na maksimum silnik będzie przerywał przy wysokich obrotach, to najprawdopodobniej moduł jest zablokowany.
Blokada prędkości maksymalnej ? 2T, 4T
Zasada działania: czujnik w przekładni liczy obroty dzwonu sprzęgła na podstawie umieszczonego na nim magnesu i ogranicza w ten sposób prędkość do 45km/h.
Umiejscowienie: wnętrze przekładni.
Usuwanie: usunięcie magnesu z dzwonu sprzęgła, ewentualnie usunięcie czujnika.
Występowanie: rzadko.
Komentarz: obecnie już raczej nie stosowana blokada, wyparta z rynku przez zablokowane moduły CDI.