Klocki hamulcowe – kiedy i jak je wymienić?

Klocki hamulcowe to podstawowe elementy eksploatacyjne w pojazdach. Oznacza to, że zużywają się one wraz z upływem czasu i przyrostem kolejnych kilometrów na liczniku auta. Sprawdźcie kiedy i jak samemu wymienić klocki hamulcowe w samochodzie!

O tym, że klocki hamulcowe to elementy eksploatacyjne każdego pojazdu i wymagają okresowej wymiany wie każdy kierowca. Większość słyszała również, że procedura wymiany klocków jest stosunkowo prosta. Czy zatem decydując się na ich wymianę musimy korzystać z usług serwisu? A może jesteśmy w stanie samodzielnie przystąpić do ich wymiany? O to, jak samodzielnie zabrać się do wymiany klocków hamulcowych oraz kiedy się na to zdecydować zapytaliśmy specjalistów z Besthol – mobilnego warsztatu samochodowego. Sprawdźcie, jakich wskazówek nam udzielili.

]Jaka jest budowa klocka hamulcowego?

Klocki hamulcowe są częścią hamulca tarczowego i składają się z dwóch podstawowych elementów: płytki nośnej oraz okładziny ciernej. Ponadto klocek może mieć jeszcze inne, dodatkowe elementy, zależne od konstrukcji i zastosowania (np. wbudowane, zintegrowane czujniki lub blaszki).

Jak rozpoznać, że klocki hamulcowe wymagają wymiany?

Klocki hamulcowe zużywają się stopniowo, w związku z czym możemy nie zauważyć pogorszonej sprawności przy codziennej eksploatacji. Dzieje się tak ponieważ przyzwyczajamy się do stanu układu hamulcowego i bagatelizujemy jego pogorszenie. Niestety w sytuacji wymagającej nagłego hamowania może okazać się, że zbraknie nam kilku metrów do bezpiecznego zatrzymania się przed przeszkodą. Właśnie dlatego producenci zaczęli stosować specjalne czujniki (mechaniczne lub elektroniczne), które informują kierowcę o zużyciu klocków hamulcowych i koniecznej ich wymianie.

Zużyte klocki hamulcowe dają o sobie znać metalicznym piskiem lub kontrolką zapalającą się na desce. Należy pamiętać, że zazwyczaj wystarczają na dystans 30-60 tys. km. Stopień zużycia klocków możemy samodzielnie sprawdzić zdejmując koło i sprawdzając ich stan przez otwory kontrolne w zaciskach hamulcowych. Wówczas naszą uwagę powinniśmy zwrócić na rowek znajdujący się na ich powierzchni. Jeżeli rowek ten jest prawie niezauważalny powinniśmy zdecydować się na wymianę klocków.

Podczas wymiany klocków powinniśmy także zweryfikować stan tarcz hamulcowych. Przy takiej weryfikacji należy ocenić, czy tarcze nie są uszkodzone lub popękane. Kontrolując tarcze hamulcowe zwróćmy także uwagę na ich krawędzie (ranty). Jeżeli ranty są zbyt duże wówczas powinniśmy zdecydować się również na wymianę tarcz. Można jednak przyjąć zasadę, że przy co drugiej wymianie klocków hamulcowych wymienić należy również tarcze. 

 

Samodzielna wymiana klocków hamulcowych

Przed przystąpieniem do pracy należy zgromadzić odpowiednie narzędzia. Poza kompletem nowych klocków hamulcowych (odpowiednio dopasowanych do modelu auta) potrzebne będą:

– podstawowy komplet kluczy (w tym klucz do kół)

– lewarek, kobyłka

– smar miedziowy

– szczotka druciana

– ściągacz lub alternatywnie rurka

Krok 1

Zabezpieczamy auto przed stoczeniem się. W tym celu pod koła pojazdu podkładamy kliny lub drewniane klocki. Po wykonaniu tej czynności luzujemy śruby w kole, w którym zamierzamy wymienić klocek hamulcowy, a następnie unosimy pojazd za pomocą lewarka lub podnośnika. Gdy koło oderwie się od ziemi możemy dla pewności podstawić kobyłkę, aby samochód podczas pracy nie spadł z lewarka podczas ewentualnego „szarpania się”. Kolejnym etapem jest zdjęcie koła.

Krok 2

Na tym etapie naszym zadaniem jest odkręcenie zacisku (za pomocą klucza nasadowego bądź płaskiego). W tym celu odkręcamy śruby (zazwyczaj dwie), które umiejscowione są od strony nadkola. Zdarza się, że śruby są zapieczone ? wówczas używamy uniwersalnego płynu penetracyjnego np. WD-40. Po odkręceniu śrub zdejmujemy zacisk i kładziemy go w stabilnym miejscu.

Krok 3

W zdjętym zacisku lokalizujemy tłoczek, który następnie będziemy musieli cofnąć. Jak to zrobić? Cofnięcie tłoczka to inaczej wsunięcie go w zacisk, po to, aby nowa, grubsza okładzina cierna zmieściła się podczas montażu. Zdarza się jednak, że takie wciśnięcie staje się problematyczne i wymaga siły. Aby zatem ułatwić sobie pracę możemy posłużyć się np. gwintowanym ściągaczem. Jeżeli natomiast nie dysponujemy takim narzędziem, wówczas musimy liczyć się z koniecznością wciskania tłoczka ręcznie. Może się również okazać, że tłoczek zwyczajnie stanął ? wówczas konieczna jest wymiana go na nowy. Mając na względzie usprawnienie wymiany klocków w przyszłości, dobrym sposobem jest wysmarowanie tłoczka pastą smarującą. Należy również obejrzeć, czy tłoczek i jego osłonka nie są uszkodzone. Istotne w tym kroku jest to, aby tłoczek został całkowicie cofnięty.

Krok 4

W jarzmie znajdują się klocki hamulcowe oraz zawleczki. W pierwszej kolejności odczepiamy zawleczki, które zabezpieczają okładziny przez ich wysunięciem, a następnie wyjmujemy zużyty klocek i przekładamy z niego blaszki mocujące do nowej części (jeżeli jest to konieczne). Następnie papierem ściernym lub szczotką drucianą czyścimy gniazdo zacisku, ponieważ powierzchnia jarzma powinna być stosunkowo gładka. Kolejnym ruchem jest popsikanie smarem miedzianym prowadnic elementów ciernych. Poprawi to ich ruch i zapobiegnie ewentualnym zapieczeniom. Pamiętajmy jednak, aby nie zabrudzić przy tym powierzchni ciernych.

Krok 5

W pierwszej kolejności montujemy nowy klocek i zabezpieczamy go zawleczką, a następnie z powrotem zakładamy zacisk i dokręcamy śruby mocujące. Przykręcamy koło, unosimy lekko samochód, aby zdjąć go z kobyłek, opuszczamy auto oraz dokręcamy śruby w kołach i możemy zabrać się za kolejne koło.

Krok 6

Po zakończonej wymianie wszystkich klocków kilkukrotnie naciskamy pedał hamulca, do momentu aż drobi się twardy. Zabieg tej jest konieczny, ponieważ tłoczek musi się dosunąć do klocków.

Nowe klocki muszą się odpowiednio ułożyć i dotrzeć, dlatego należy również pamiętać o tym, aby przez pierwsze kilometry nie hamować zbyt ostro.

1 thought on “Klocki hamulcowe – kiedy i jak je wymienić?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.