Poduszkowiec – nietypowy pojazd i wiele frajdy

[REKLAMA]

Pomyślmy chwile nad znanymi nam pojazdami. Są tu jednoślady (skutery, motory, rowery itd.), samochody, pociągi samoloty… Jest tego cała masa. Ale jak zakwalifikować poduszkowiec? Ani nie ma on określonej karoserii, nie porusza się na kołach, ale też nie lata po niebie. Najłatwiej określić go jako syntezę prostej łodzi, z niewielkim podobieństwem do samolotu. Z tego też względu podróż nim to zupełnie nowa jakość i wrażenia. Tym co wyróżnia ten pojazd na tle innych jest fakt, że nie istnieją dla niego przeszkody nie do pokonania ani teren nie do zdobycia. Równie dobrze możemy użyć go do transportu na stałym lądzie, jak i po tafli wody lub lodu.

Nauka latania

W poduszkowcach tkwi jeszcze jedna zasadnicza zaleta ? niezwykle łatwo się je prowadzi. Ich konstrukcja jest maksymalnie uproszczona (do tego stopnia, że kieruje się tu za pomocą kierownicy i manetki odpowiedzialnej za wzrost przyspieszenia). Jeśli chcemy więc opanować podstawowe niuanse prowadzenia tego pojazdu, zwykle potrzeba na to ok. kwadransa. Jeśli jednak marzy się nam zabawa na pełnych obrotach dobrze by było, gdybyśmy mogli poświęcić na naukę przynajmniej godzinę. Poza tym wyróżnia się dwa rodzaje poduszkowców:
– rajdowe (osiągające prędkość przekraczającą nawet 130 km/h),
– sportowo rekreacyjne (nie polecą szybciej niż 75 km/h).

Eco-transport

Lecąc „po wodzie” możemy być spokojni o to, że nie wpłyniemy destrukcyjnie na jej stan naturalny. Poduszkowiec nie powoduje fal oraz co ważne nie zanieczyszcza zbiornika wodnego spalinami. Jest on na tyle delikatny w użyciu i lekki podczas lotu, że może przelecieć nad jajkiem bez uszkodzenia jego skorupki. Żadne metalowe części nie zanurzają się w wodzie, ani nie dotykają podłoża, więc nie są w stanie go uszkodzić, ani zanieczyścić. Dlatego używa się go bardzo często na zbiornikach, gdzie podwodna flora i fauna wymaga wyjątkowej opieki i jednocześnie potrzebna jest sprawna obsługa.

Wygoda podróży

Podróż poduszkowcem uchroni nas na pewno przed przenoszeniem na ciało nierówności podłoża. Suniemy więc gładko i płynnie, nie burząc ładu przyrody dookoła. Nie ma tu mowy o trzęsieniu, czy innych zaburzeniach równowagi pojazdu, dlatego poduszkowce wykorzystuje się do fotografowania środowiska naturalnego z ciekawej perspektywy. Lecąc nim po zwykłej drodze nie odczujemy nawet progów zwalniających, czy dziur na skutek złej pracy służb remontujących nawierzchnię lub działania klimatu. Jest to wygodna opcja dla pasjonatów połowu ryb ? poduszkowiec można zatrzymać w jednym miejscu i pozwolić mu się unosić nawet przy wyłączonym silniku.

Przydatne informacje

Poduszkowce posiadają kilka cech, o których warto wiedzieć, nim zdecydujemy się na tę zabawę:
– zróżnicowana droga hamowania, która jest zależna od nawierzchni (najlepsze wyniki osiąga się na trawie, najgorsze na wodzie, śniegu i lodzie),
– najczęściej spotykane są poduszkowce 2 osobowe, jednak przedział ilości pasażerów pasażerów można zawrzeć pomiędzy 1 a 9 osobami,
– poduszkowce skutecznie opierają się nagłym zmianom pogody (znaczy to, że można nimi latać w śniegu i deszczu tak samo jak w pełnym słońcu ? minimalna temperatura nie może jedynie przekraczać ok. -20 stopni Celsjusza).

Za warstwę merytoryczną odpowiada Portal-Transportu.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.