Filtr powietrza- co należy o nim wiedzieć?

Jeśli zależy nam na tym, aby zmaksymalizować żywotność naszego silnika, powinniśmy zadbać o regularną wymianę filtra. W przeciwnym wypadku powietrze, które trafia do jednostki napędowej, będzie posiadało zanieczyszczenia i drobne pyły, które źle oddziałują na silnik. Czym dokładnie jest filtr powietrza? Z jakimi konsekwencjami musimy się liczyć, w przypadku zbyt późnej wymiany filtra? Jak często dokonywać wymiany tego komponentu? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników.

Co to jest filtr powietrza?

Gdybyśmy zdecydowali się na zdefiniowanie filtra powietrza, moglibyśmy dojść do wniosku, że jest to element układu dolotowego, który znajduje się w silnikach spalinowych. Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza, które to dostaje się do komory spalania. Materiałem filtracyjnym najczęściej jest bawełna, poliester, ewentualnie mikroporowaty papier. Wcześniej wspomniany element nazywany jest przez wielu płucami czterokołowca.

Zbyt późna wymiana filtra powietrza- możliwe konsekwencje

Filtr powietrza składa się z dwóch elementów- obudowa i wkład. Zanim powietrze zostanie zassane do komory, przechodzi przez filtr, w konsekwencji wszelkie zanieczyszczenia osadzają się na materiały. Do komory spalania dostaje się wówczas bezpieczne, oczyszczone powietrze. Jakie jednak mogą być konsekwencje, jeśli zaniedbamy ten z pozoru błahy problem? Przede wszystkim zauważymy, że zużycie paliwa staje się większe, a moc naszego silnika będzie obniżona, ze względu na to, że mieszanka paliwowa będzie miała nietypowy skład.

Posiadając niesprawny filtr musimy liczyć się także z szybszym zużyciem niektórych elementów ciernych, jak chociażby cylindrów, łożysk czy pierścieni. Niestety może to doprowadzić do kosztownej awarii silnika. Dodatkowo uszkodzić może się również turbosprężarka.

Wymiana filtra- jak często to robić?

Regularna wymiana filtra powietrza to bardzo istotna kwestia. Ale jak często powinniśmy wymieniać ten komponent? Specjaliści twierdzą, że warto tego dokonywać co około 15-20 tys kilometrów, w zależności od tego, po jakim terenie poruszamy się na co dzień. Jeśli eksploatujemy czterokołowca w miejscach, które w sposób szczególny są zanieczyszczone, jak chociażby place budowy, wymiana powinna odbywać się nieco częściej. Komponent ten możemy wymienić na własną rękę, bowiem czynność ta jest stosunkowo łatwa. Wysokiej jakości filtry są w stanie zatrzymać 99% zanieczyszczeń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.