Pierścienie centrujące to prosty sposób na bezproblemowy montaż felg uniwersalnych. O czym warto pamiętać przed ich zakupem?
Felgi dedykowane konkretnemu pojazdowi, montowane w ASO nie należą do najtańszych. Nie powinna więc dziwić ogromna popularność felg uniwersalnych. Ich wadą mogą jednak okazać się trudności w dopasowaniu otworu centralnego do piasty. Różnice w średnicach obu otworów mogą być naprawdę duże, przekraczając dopuszczalny luz nawet 30-krotnie. By uniknąć takich problemów, warto stosować pierścienie centrujące. Co jednak powinniśmy o nich wiedzieć?
Jak działają pierścienie centrujące?
Pierścienie centrujące redukują różnicę średnic między otworami w piaście i feldze. Ich użycie umożliwia montaż felgi w ten sposób, by otwory montażowe znajdowały się dokładnie w osi otworów piasty. Pierścienie nie są narażone na obciążenia, bo te przejmują śruby montażowe. Ich jedyny zadaniem jest ułatwienie założenia felgi i redukcja drgań. Nie muszą zatem być tak wytrzymałe, jak pozostałe elementy koła.
Czy materiał ma znaczenie?
Zupełnie wystarczające są więc pierścienie wykonane z tworzywa sztucznego. Są tanie (kosztują około 5 złotych) i łatwo dostępne, a bez problemów posłużą przez kilka sezonów. Na rynku znajdziemy też pierścienie aluminiowe. Nie są one jednak pozbawione wad. Wydamy na nie więcej niż na plastikowe, a ponadto nie każdy sklep ma je w ofercie. Jeszcze poważniejszy problem to ryzyko zapiekania się pierścieni i wynikające z tego problemy przy demontażu koła.
Jak wybrać pierścień centrujący?
Od rodzaju materiału dużo ważniejsza jest jakość wykonana pierścienia. To ona gwarantuje bezproblemowy montaż i brak powstawania luzów. Poza tym ważny jest też rozmiar pierścienia, podawany jako dwie wartości. Pierwsza to średnica wewnętrzna (musi być dopasowana do otworu w piaście), druga ? zewnętrzna (dobrana do otworu w feldze). By dowiedzieć się, jakiego rozmiaru potrzebujemy, powinniśmy zmierzyć otwory w feldze i piaście za pomocą suwmiarki.
Pierścienie uniwersalne czy dedykowane?
Na rynku dostępne są pierścienie uniwersalne i dedykowane. Te pierwsze są tańsze od dedykowanych, ale nie pasują do każdej felgi i nie posiadają zaczepów minimalizujących ryzyko ich wypadnięcia. Lepszym rozwiązaniem będzie więc zakup pierścieni dedykowanych do konkretnego modelu auta i felgi, dostępnych na www.mador-opony.pl. Najlepszą rekomendacją dla takich pierścieni jest fakt, że ich użycie rekomendują sami producenci felg.
Bardzo fajne te pierścienie. Pewnie użyje
przydatne informacje. pewnie sie skusze