Z zakupem opon większego problemu nie ma. Nabyć można je w serwisach aukcyjnych, sklepach internetowych czy w punktach stacjonarnych. Wielu kierowców nie decyduje się na zmianę opon w zależności od sezonu. Inni natomiast w trosce o swoje bezpieczeństwo rozważają ten proces. Wymiana opon miejsce ma z zimowych na letnie i z letnich na zimowe. Jako że lato zbliża się ku końcowi, a przed nami dni coraz krótsze, które będą bogate w deszcz, mgłę, a w końcu śnieg i mróz, warto przypomnieć sobie zalety opon zimowych. Dlaczego warto postawić na takie ogumienie?
Optymalne do ciężkich warunków drogowych
Za co kierowcy cenią sobie opony zimowe? Należy mieć na uwadze, że ogumienie powinno być zaprojektowane tak, aby zapewniać zrównoważone warunki jezdne na suchym asfalcie, ale też lodzie, śniegu, błocie pośniegowym czy podczas opadów deszczu. Nie ulega więc żadnym wątpliwościom, że takie opony w dużej mierze wpływają na bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i innych uczestników ruchu, kiedy to na drodze zalega błoto pośniegowe, śnieg, czy też jezdnia jest pokryta lodem.
Z drugiej strony trzeba pamiętać, że nie da się połączyć optymalnych właściwości opon podczas różnych warunków atmosferycznych. Dlatego też ogumienie zimowe nie sprawdza się latem, kiedy to warunki na drodze są zgoła odmienne od tych, jakie spotyka się zimą.
Jak zbudowane są opony zimowe?
Wspominając o zaletach opon zimowych, przede wszystkim trzeba odnieść się do budowy takiego ogumienia. Tak więc opony zimowe składają się z miękkiej mieszanki gumy, która cechuje się większą zawartością krzemionki, wyższym udziałem kauczuku naturalnego, jak i dodatków w postaci olejów roślinnych bądź żywicy. Przekłada się to na elastyczność ogumienia. Opona taka w niskich temperaturach jest elastyczniejsza, a jej zalety widoczne są zwłaszcza na nawierzchniach poniżej siedmiu stopni Celsjusza.
Ważna jest także rzeźba bieżnika, który charakteryzuje się dużymi blokami w strefie barkowej, jak i zwiększoną ilością lameli, co przekłada się na stabilność, przyczepność oraz kontrolę.
Szukając sobie opon zimowych, oczywiście rozejrzeć się należy za ogumieniem fabrycznie nowym. Alternatywą są opony zimowe bieżnikowane. Nie ulega wątpliwości, że proces regeneracji opony jest coraz bardziej zaawansowany, ale nawet wtedy, kiedy zostanie on przeprowadzony z zachowaniem najlepszych standardów, to i tak nie przywróci oponie pełnej sprawności i jej właściwości trakcyjnych.
Największym problemem jest zużycie karkasu opony. To bowiem właśnie ten element odpowiada za jej wytrzymałość oraz nośność. Obecnie opony produkowane są tak, aby wytrzymywały do starcia bieżnika, po czym nie powinny być dalej eksploatowane. W momencie, kiedy opona otrzyma nowy bieżnik, jej karkas będzie musiał wytrzymać znacznie więcej, do czego nie jest przystosowany. Zresztą wiele firm zajmujących się bieżnikowaniem nie bierze pod uwagę, że takie ogumienie nie powinno być poddawane temu procesowi. Tyczy się to zwłaszcza opon samochodów poruszających się po Polsce, które narażone są na eksploatację w trudnych warunkach drogowych.
Znacznie bezpieczniej nabyć jest więc nowe ogumienie zimowe, które gwarantuje wysoką przyczepność na śliskiej nawierzchni, jak i dobre odprowadzanie błota pośniegowego. Dodatkowo opony zimowe znacznie skracają drogę hamowania.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa i pewności warto zainwestować więc w komplet opon zimowych, który w naszej strefie klimatycznej z powodzeniem posłuży kierowcom przez kilka sezonów. Natomiast szukając takich opon, najlepiej skorzystać z sieci. Duże możliwości wyboru i opony w stosunkowo niskich cenach oferuje Allegro, gdzie sprzedawcy przygotowali kupującym wiele promocji i akcji rabatowych. Tańsze jest też ogumienie pochodzące z wyprzedaży, gdzie sprzedawane są opony wyprodukowane przed rokiem.
Ja to wole takie na kilka lat , Nie trzeba zmieniać
tak ale niektózy mysla ze jak maja zimowe opony to mozna jechac ile fabryka dala pod maska. zmieniajmy opony a jedzmy z głowa.