Opakowania we współczesnym świecie

Nawet tak niepozorny element jak opakowanie ma na nas ogromny wpływ podczas wyboru produktów. Gdyby nie ono, o wiele trudniej było by nam odnaleźć w sklepie poszukiwany produkt.
Nieznane firmy mogą dzięki niemu zostać dostrzeżone. Nie ważne czy jest ze szkła, plastyku czy to tylko papierowy kartonik.

Za każdym opakowaniem, które widzimy odwiedzając sklep, schowana jest ciężka praca wielu różnych ludzi. Ktoś w końcu musiał wpaść na określony pomysł, zaprojektować, sprawdzić czy wszystko jest z godne z normami unijnymi, wyprodukować, a potem wypromować to wszystko, żeby mogło finalnie znaleźć się na sklepowym regle.

Proces

Przygotowanie i wprowadzenie na rynek nowego opakowania to bardzo rozbudowany proces. Wymaga on współpracy wielu ludzi i jest często bardzo czasochłonny. Nie wystarczy mieć pomysł, trzeba też zorientować się, co jest w stanie do ludzi trafić i czego oczekują. Dynamika tego sektora biznesowego stoi na bardzo wysokim poziomie. Firmy albo stawiają na zmiany, albo działają według strategi i promują markę w inny sposób. Fakt ten prowadzi do tego, że niektóre marki, jak np. pewien znany producent kremów, nie zmieniają opakować, wierząc w siłę tego co już zostało stworzone. Natomiast inni gracze, nierzadko przejmowani przez zagranicznych inwestorów, są podatni na odświeżanie wyglądu produktów w oczach klientów.

Nowe

Reguła mówiąca, że ?nowe zawsze jest lepsze? nie ma tu realnego zastosowania. Wszystko jest relatywne, jednak dobrą praktyka jest większe skupienie się na marketingu i rozwoju działu handlowego niż corocznym liftingu opakowania. Konsumenci z czasem nabywają wielu nawyków, w tym i tych dotyczących zakupów. Szukając po wyglądzie nagle dostrzegają, że ulubiony sok czy jogurt przestał istnieć dla ich oczu. Nagle biało-niebieski kartonik zniknął. Obok stoi podobny w tej samej kolorystyce, ale to już wyrób konkurencji. Przekonany, że to czego szuka wycofano z asortymentu sklepu, szukaja czegoś nowego, wedle swoich przyzwyczajeń. Zmiany są dla konsumentów trudne, a przeprowadzane zbyt często i bez odpowiedniego przygotowania, nigdy nie działają na korzyść producenta.

Ciągła walka

Starcie różnych produktów jest wszechobecne. Myśląc o opakowaniach mamy najczęściej przed oczami kartonowe pudełka, puszki lub butelki. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, co to znaczy wybór spośród kilkunastu różnych firm oferujących ten sam produkt. Ale zastanówmy się chwilę, gdzie jeszcze konsumenci wabieni są wyglądem i tym sposobem przekonywani do zakupu. Księgarnie. Okładkę powieści czy innego typu literatury, również można uznać za pewien rodzaj opakowania. Ich rola na naszym rynku jest dokładnie taka sama, jak rola opakowania płatków śniadaniowych. Nowe tytuły muszą się wyróżnić i zachęcić, szepcząc cicho ?kup mnie, kup mnie?. Z książkami jest jednak pewien problem, bo istnieją przypadki, że zawierają one w środku coś więcej niż treść, np. grafikę, i jeśli klient zauważy, że pomimo świetnej okładki środek jest marnej jakości, to najpewniej nie kupi jej.

Znak naszych czasów

W dobie Internetu i szybkich połączeń, społeczeństwo na całym świece staje się coraz bardziej podatne na bodźce wzrokowe. Trend ten zapoczątkowało pojawienie się telewizji i trwa on do dziś, obecnie pod znacznie już bardziej rozwiniętą postacią. Obrazy są łatwiejsze w percepcji od treści i szybciej można się z nich dowiedzieć to czego się potrzebuje. Opakowania muszą stale starać się sprostać temu stanowi rzeczy, by nie popaść w zapomnienie.

Artykuł powstał we współpracy z autojet.com.pl

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.