Opony – jak o nie dbać.

[REKLAMA]

Większość użytkowników samochodów nie zdaje sobie sprawy, jak ważną rolę w każdym pojeździe odgrywają opony. To od nich zależy nie tylko poziom komfortu podróżowania, ale również bezpieczeństwo.

Większość użytkowników samochodów nie zdaje sobie sprawy, jak ważną rolę w każdym pojeździe odgrywają opony. To od nich zależy nie tylko poziom komfortu podróżowania, ale również bezpieczeństwo.

Jak sprawdzać opony ?

Zwykle interesujemy się nimi, gdy na skutek uszkodzenia uchodzi z opony powietrze. Tymczasem przynajmniej raz w miesiącu trzeba sprawdzić ciśnienie, które powinno być dokładnie na takim poziomie jaki zaleca producent samochodu. Zarówno zbyt wysokie, jak i jego niedobór szkodzi oponie, która się po prostu wtedy szybciej zużywa.
Stan opony to również głębokość bieżnika, który w przypadku opony letniej powinien mieć przynajmniej 1,6 mm. Zbyt płytki bieżnik skutkuje wydłużeniem drogi hamowania oraz zmniejszoną przyczepnością do nawierzchni drogi. ?Łysa? opona jest niebezpieczna w czasie np. wjazdu w kałużę, gdyż wielokrotnie zwiększa ryzyko powstania tzw. aquaplaningu czyli poślizgu na wodzie. Wysokość bierznika 1,6 mm pokazuje znacznik TWI (Tread Wear Indicator). Poniżej tej wartości policja zabiera dowód rejestracyjny samochodu. Zaleca się wymianę opon poniżej 3mm jeśli chodzi o oponę letnią, oraz 4mm jeśli chodzi o oponę zimową. W letnich te 3mm to utrata właściwości opony jeśli chodzi o odprowadzanie wody, 4mm w zimowych to utrata właściwości.

Jak dobierać?

Dobierając ogumienie do naszego samochodu musimy kierować  się nie tylko jego rozmiarem, ale także musimy dobierać je według indeksów prędkości i nośności. Wszystkie dane dotyczące tych parametrów znajdziemy w instrukcji obsługi każdego modelu.

Co z używanymi?

Fachowcy od opon nie wykluczają stosowania opon używanych. To rozwiązanie jest przede wszystkim tańsze, a wcale nie musi oznaczać, że takie opony wykluczają ich zamontowanie i bezpieczną jazdę.
Naturalnie montaż takich opon jest dopuszczalny jedynie wówczas, gdy taka opona spełnia wymogi stawiane ogumieniu do danego typu samochodu.

 
Czas na zmianę

Teraz kiedy temperatury zdecydowanie przekraczają 7 st. C wskazana jest wymiana zimowych na letnie. Wbrew temu co opowiadają przeciwnicy stosowania opon sezonowych mając dwa komplety opon jeździmy nie tylko bezpieczniej, ale także wcale nie wydajemy więcej pieniędzy. Przecież, gdy na kołach mamy opony zimowe to nie zużywamy letnich i odwrotnie.

Tylko fachowcy?

Mając dwa komplety kół w ostateczności możemy je wymieniać sami, ale aby mieć pewność, że są zamontowane prawidłowo, sprawdzone i wyważone to lepiej to zadanie powierzyć wyspecjalizowanym warsztatom.
W takim jak nasz warsztacie są nie tylko ludzie, którzy potrafią to dobrze zrobić, ale też dysponują do tego rodzaju pracy odpowiednim sprzętem. – wyjaśnia pracownik firmy wulkanizacyjnej. – Czasami kierowca nie zwróci uwagi na np. nierówno zdarty bieżnik czy przetarcie wewnątrz opony. Tu zanim założymy oponę na obręcz dokładnie ją sprawdzamy. Po montażu i napompowaniu do właściwego ciśnienia wyważamy całe koło co jest niemożliwe do zrealizowania w domowych warunkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.