Motocykle cieszą się u nas coraz większą popularnością. Nie brakuje osób, które bardzo chętnie wybierają właśnie ten rodzaj transportu. W każdym motocyklu wskazać można konkretne elementy, bez których pojazd ten nie przejedzie nawet metra. Bez wątpienia zalicza się do nich silnik. Obecnie w motocyklach wykorzystywane są różne rodzaje silników. Poniżej prezentujemy krótki opis tych stosowanych najczęściej.
Silniki w motocyklach można podzielić na dwie duże grupy. Wyróżnia się więc silniki:
- dwusuwowe;
- czterosuwowe.
Te pierwsze spotkamy przede wszystkim w starszych modelach motocykli. Ich praca charakteryzuje się aż czterema fazami. Są to:
- ssanie;
- sprężanie;
- praca;
- wydech.
W silnikach czterosuwowych tłuk wykonuje aż cztery ruchy o charakterze posuwisto ? zwrotnym. Silniki dwusuwowe mają prostą budowę. Nie można jednak zapominać, że cechują się one naprawdę dużym zużyciem paliwa, a także naprawdę głośną pracą. Do tego dochodzi spora ilość emitowanych spalin. To właśnie te cechy sprawiły, że w nowszych modelach motocykli nie stosuje się już takich silników. Warto dodać, że cieszące się coraz większą popularnością skutery napędzane są za pomocą innych silników. W ich przypadku zastosowanie znajduje silnik prądu stałego MAGMA który oferuje.
Silniki jednocylindrowe charakteryzują się małą wagą oraz niewielkimi rozmiarami. Cechuje je także bardzo prosta konstrukcja, która sprawia, że ich serwisowanie nie nastręcza żadnych trudności. Wykonują one stosunkowo niewielką liczbę obrotów, a jednocześnie mogą uzyskiwać naprawdę sporą moc. Takie silniki stosuje się w motocyklach off ? roadowych. Z założenia muszą one wyróżniać się niską wagą.
Silniki rzędowe, czyli takie, w których cylindry ułożone są w jednej linii, a pracę wykonują obok siebie, są obecnie najczęściej wykorzystywane w motocyklach. Największą popularnością cieszą się te czterocylindrowe. To właśnie one mogą uzyskać dużą moc maksymalną, a także bardzo wysokie obroty. Nie można jednak zapomnieć o jednym: w przypadku takich silników trzeba zastosować olej naprawdę najwyższej jakości. Żywotność silników tego rodzaju nie powala na kolana. Aby jednak jej nie zmniejszać, nigdy nie należy stosować olejów charakteryzujących się niską jakością.
Silnik ? nie tylko w motocyklu, ale również w skuterze i samochodzie ? to najważniejszy element konstrukcyjny, który można porównać do serca pracującego w ludzkim ciele. Kiedy silnik zawodzi, motocykl nie nadaje się do jazdy.
Chciałbym posiadać motocykl z silnikiem czterosuwowym, ale narazie nie mam. Bardzo lubię jeździć na jednośladach i czuć wiatr we włosach.
Osobiscie posiadam 4-suwa i pomimo krązacej opinii jestem bardzo zadowolony z jego brzmienia