Kask motocyklowy to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia na motor. Bez kasku motocyklowego ani rusz, jest niezbędny, gdy uprawiamy sport motocyklowy .Kaski motocyklowe, które mamy dostępne na rynku możemy przyporządkować do różnych półek cenowych, i tak w zależności od tego ile możemy wydać, możemy mówić o kaskach z dolnej, średniej i wysokiej półki cenowej.
Kaski motocyklowe ze średniej półki cenowej są na pewno tańsze, a to przekłada się na jakość materiałów i bezpieczeństwo. Jeśli jesteśmy na początku swojej przygody motocyklowej i stanie przed nami pytanie, czy sport motocyklowy to jest to, to kask motocyklowy ze średniej półki na początek będzie wystarczający. Najważniejszą cechą kasku motocyklowego powinno być to, iż wnętrze musi być demontowane . Druga niezwykle ważna rzecz pojawia się wtedy, gdy nosimy okulary. Kask musi umożliwiać jazdę w szkłach korekcyjnych. Ale tak naprawdę najważniejsze są preferencje kupującego, to przecież on będzie używał na co dzień kasku motocyklowego na co dzień. W czasach kiedy skorupa kasków motocyklowych prawie zawsze jest wykonana z takich samych materiałów u różnych producentów, to właśnie drobiazgi będą decydować o tym, czy kupimy kask motocyklowy czy nie.
Certyfikacja kasków.
Decydując się na zakup kasku musimy zwrócić uwagę na fakt, czy kask posiada atestowaną skorupę. ECE, DOT, SNELL czy SHARP ? większość kasków będących w sprzedaży mają te nazwy. Są to określenia testów, jakie przeszedł dany kask. Kask który ma symbol ECE R22.05 (Economic Commission of Europe Regulation 22.05) przeszedł bardzo rygorystyczne testy. Norma ECE stosowana jest niemal na całym świecie. To certyfikat, który obowiązuje aż w 47 krajach. Producent, który chce wprowadzić kask na rynek, gdzie obowiązuje norma ECE R22.05, musi poddać swój produkt szczegółowym testom. Inną nazwą, która jest bardzo popularna to DOT. Certyfikat DOT (Department of Transport) nadawany jest w Standach Zjednoczonych, lecz honorowany jest w innych krajach, między innymi w Kanadzie i Australii( krajach anglojęzycznych ). Kask, który posiada takie określenia również musiał przejść bardzo szczegółowe testy. Podczas testu badane są uszkodzenia kasku po dwukrotnym upadku z wysokości, odporność na penetrację po uderzeniu w czterech punktach i trwałość zapięcia.
Zasadnicza różnica w przeprowadzonych testach sprowadza się to tego, iż w testach DOT zastosowano 3 modele kształtów głów zamiast ośmiu modeli, jak to ma miejsce w przypadku testów ECE.
Snell- to prywatna fundacja, która została założona w 1957 roku w USA po tragicznej śmierci Wiliama Snella. Wiliam Snell był wielkim fanem sportów motocyklowych. Zginął na torze wyścigowym w wyniku obrażeń głowy. Należy zaznaczyć. iż normy fundacji SNELL są bardziej restrykcyjne niŻ normy DOT czy ECE.
Tylko nieliczni producenci kasków mogą pochwalić się tym, iż posiadają certyfikat SNELL i to tylko dla niektórych modeli w ofercie. Jednakże producent, który posiada dla swoich modeli Certyfiakt SNELLv(M2010 lub 2015) ma najwyższy stopień ochrony biernej motocyklisty.
Certyfikat SHARP
SHARP (Safety Helmet Assessment and Rating Programme) oznacza nazwę rządowego programu stworzonego przez brytyjski Departament Transportu. Kaski, które poddawane są testom ocenia się w ten sposób, że nadaje się im gwiazdki od jednej do pięciu. Reasumując, aby kask został dopuszczony do sprzedaży w Wielkiej Brytanii, musi zdobyć co najmniej jedną gwiazdkę.
ROZMIAR KASKU MOTOCYKLOWEGO
Nie od dziś wiadomo, iż kask motocyklowy należy do najważniejszych akcesoriów motocyklowych. Każdy kto staje przed kupnem kasku motocyklowego powinien zwrócić uwagę na postępowanie w odpowiedni sposób i zrobić wszystko w następujący sposób:
- Ubierz kask motocyklowy łapiąc za paski tzn. ?zapięcia? ? dzięki, temu unikniesz niepotrzebnych zagięć i podwinięć.
- Wykonaj energiczne ruchy głową, w przód, w tył na boki ? kask motocyklowy nie może ruszyć się na Twojej głowie.
- W kasku motocyklowym twarz musi być lekko opięta ? zrobią Ci się tzn ?homiki?.
- Nie możesz odczuwać żadnych ucisków(weź pod uwagę, że w podróży kasku nie ściągasz np. przez 3 godziny ? co i tak jest mało). Kluczowe miejsca, które dadzą się we znaki to skroń, czoło i tył głowy.
- Zmierz kilka modeli, gdyż tylko w ten sposób wybierzesz najwłaściwszy dla siebie.
- Pospaceruj w kasku!Jeżeli mierzysz kask motocyklowy w sklepie stacjonarnym, nie bój się pospacerować z nim na głowie. To żaden wstyd! Jeżeli ubierzesz za mały kask motocyklowy, już po kilku minutach poczujesz nieprzyjemny ucisk.
Zapamiętaj niezwykle ważną rzecz ? jeden kask jedna głowa. To zdanie należy rozumieć w ten sposób : wyściółka kasku motocyklowego układa się indywidualnie do kształtu głowy, dlatego też nigdy nie należy decydować się na zakup kasku używanego. Czasami może zdarzyć się tak, iż kask został uszkodzony i posiada mikropęknięcia, które nie są widoczne gołym okiem. Jeśli wydarzy się wypadek lub kolizja, taki kask nie spełni swojej najważniejszej funkcji, jaką jest amortyzacja siły uderzenia. Wynika z tego, iż nie należy oszczędzać przy zakupie kasku. Po prostu nie warto.
Nie wyobrażam sobie jeździć bez kasku. Kask to podstawa jazdy na motorze. Dbajmy o siebie, o nasze bezpieczeństwo.
Kask jest podstawą jeżdżeniu na dwuśladach. Kask chroni przed urazami dbajmy o bezpieczeństwo