Ruch drogowy. Co zmieniło się w przepisach w 2019 roku?

[REKLAMA]

W 2019 roku, jeszcze pod koniec listopada wprowadzono zmiany w przepisach ruchu drogowego. Stały się pod różnymi względami jeszcze bardziej restrykcyjne. Już nie można dyskutować z policjantem w kwestii interpretacji przepisów ruchu drogowego. Co zmieniło to z punktu widzenia kierowcy? I w za co można otrzymać mandat po tej zmianie?

Wysokie mandaty za trzymanie ręki w kieszeni

W 2019 roku przepisy ruchu drogowego stały się jeszcze bardziej restrykcyjne, a w swojej obecnej postaci praktycznie uniemożliwiają jakąkolwiek dyskusję z policjantem na temat interpretacji przepisów. Doszło nawet do tego, że nawet wkładając rękę do kieszeni jesteśmy w stanie narazić się na mandat. Jak to? Podczas kontroli drogowej kierowca jest zobligowany do tego, aby trzymać ręce na kierownicy i nie wykonywać żadnych gwałtownych ruchów. Musi pozostać w samochodzie, chyba że policjant wskaże inaczej.

Jeśli kierowca postąpi inaczej, albo włoży rękę do kieszeni, może liczyć się nie tylko z nerwową kontrolą, ale również z mandatem w wysokości 500 złotych. Skąd taki pomysł? Policjant musi mieć pewność, że sam jest bezpieczny, a kierowca nie wyciągnie w tym czasie broni. Pasażerowie również muszą pozostać w samochodzie. Będą mogli z niego wyjść na prośbę policjanta. Również wyłączenie silnika i włączenie świateł awaryjnych ma się odbywać dopiero po uprzednim nakazie policjanta.

Więcej praw dla policji, mniej dla kierowców

Zmieniło się także prawo związane z zatrzymywaniem się. Ta zmiana dotyczy tylko policjantów. Od tej pory policjanci będą mogli stać nawet w miejscu, w którym obowiązuje zakaz zatrzymywania się. Pod warunkiem, że nie stanowi to zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu. Ponadto, w szczególnych warunkach funkcjonariusze policji będą mogli stać nawet tam, gdzie nie można zagwarantować bezpieczeństwa. Jaka jest praktyczna konsekwencja takiego przepisu?

Jeżeli policjant uzna, że kierowca zagraża innym użytkownikom ruchu drogowego przez swoje zachowanie będzie mógł zatrzymać go w dowolnym miejscu. Tak samo w przypadku, gdy uzna stan techniczny pojazdu za zagrażający innym użytkownikom drogi. Co więcej, policjant wcale nie musi okazywać legitymacji, chyba że zostanie o to poproszony przez zatrzymanego kierowcę. Funkcjonariusz nie ma obowiązku robić tego wcześniej. Jednakże funkcjonariusz musi okazać legitymację jeżeli dokonuje zatrzymania w służbowym stroju.

Obowiązkowa kontrola wnętrza samochodu

Od zeszłego roku funkcjonariusze policji mogą zajrzeć do kontrolowanego samochodu, a kierowcy muszą im udostępnić wnętrze kabiny auta, bagażnik lub dostęp do silnika. Zadaniem policjanta jest także sprawdzenie i spisanie przebiegu licznika, a także wysłanie raportu do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Jedyny wyjątek od reguły stanowi szybka kontrola, której celem jest sprawdzenie jak największej ilości kierowców. Wówczas funkcjonariusze policji nie mają obowiązku raportowana stanu licznika i przesyłania danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Kontrola pojazdu a pasażerowie

Jak wygląda kontrola pojazdu? Policjant zatrzymujący kierowcę celem wykonania kontroli drogowej, przedstawia się a następnie okazuje służbową legitymację. Jest duże prawdopodobieństwo, że poprosi o prawo jazdy, dowód osobisty lub paszport. Może również poprosić kierowcę o poddanie się kontroli trzeźwości przy użyciu alkomatu. Może tę samą prośbę skierować wobec pasażera, jeżeli ma podejrzenia, że to on mógł kierować pojazdem lub jeśli pasażer zdaje się zakłócać bezpieczną jazdę kierowcy. Funkcjonariusz może poprosić kierowce o to, by wysiadł z samochodu i wsiadł do radiowozu. Robi tak, jeżeli musi przeprowadzić czynności procesowe.

Czym są czynności procesowe? Na czynności procesowe składają się między innymi:

  • odtworzenie kierowcy zapisu zarejestrowanego wykroczenia
  • przeprowadzenie badania pod kątem alkoholu albo narkotyków
  • lub w przypadku jeśli będzie musiał odwieźć kierowcę do szpitala, do komisariatu lub do izby wytrzeźwień

Po każdym przeszukaniu funkcjonariusz musi sporządzić protokół przeszukania. Jeżeli policjant przeprowadzi przeszukanie tylko na mocy legitymacji, protokół przeszukania musi zostać potwierdzony przez prokuratora. Jeśli konieczna jest kontrola osobista, dokonuje jej funkcjonariusz tej samej płci co przeszukiwany. Chyba, że przeszukanie zagraża zdrowiu lub życiu osoby.

Wiele osób nie ma pojęcia o tym, że policjant może przestawić kontrolowany pojazd, jeśli ma wątpliwości co do wiedzy i umiejętności kontrolowanego kierowcy.

Przepisy dotyczące korytarza życia

Przepisy dotyczące korytarza życia określają jak zachować się na drodze, gdy przejeżdża karetka na sygnale. W służbach ratunkowych ogromną rolę odgrywa czas. To on decyduje często o życiu i zdrowiu ludzi oczekujących na przyjazd ambulansu. Co zrobić gdy jedzie karetka?

  • jeśli jedziesz jednopasmówką, zjedź maksymalnie na prawą stronę i zostaw większy odstęp niż zwykle od innych pojazdów
  • jeżeli jedziesz dwupasmówką zasady są proste. Poruszając się lewą stroną drogi zjeżdżasz jak najbardziej na lewą stronę. Jeśli jesteś kierowcą jadącym prawym pasem, zjedź jak najbardziej na prawo.
  • jeśli jedziesz trzypasmową drogą, zasady obowiązują takie jak dla dwupasmowej, z tą różnicą, że kierowcy pasa środkowego ustawiają się możliwie jak najbliżej kierowców znajdujących się po prawej stronie drogi.

Nie wolno blokować korytarza życia, ani uciekać z zablokowanego odcinka drogi. Takie zachowania to przejaw ogromnej nieodpowiedzialności i braku poszanowania dla ludzkiego zdrowia i życia. Uciekając lub blokując korytarz życia łamiemy przepisy, ale przede wszystkim utrudniamy ratownikom dotarcie do ofiar. Jeżeli widzimy, że kierowcy zaczęli formować korytarz życia, dołączmy do nich. Pamiętajmy również, że kilkugodzinna blokada drogi wcale nie zmusza nas do spędzania całego tego czasu w samochodzie. Możemy wyjść z auta (od strony, po której nie poruszają się służby) i spacerować bezpiecznie wzdłuż drogi.

Nowe  przepisy wprowadziły jazdę na suwak

Według nowych przepisów obowiązkowa jest również jazda na suwak. To rozwiązanie stosuje się w różnych miejscach, w których np. z powodu remontu drogi z dwóch passów ruchu czynny pozostaje tylko jeden, lub z trzech pozostają dwa. Dzięki temu jazda jest płynniejsza, a korek samoistnie się zmniejsza. To bardzo ważne aby dojeżdżać do końca pasa, który się kończy. Wtedy na zmianę przejeżdżają kierowcy z obydwu pasów. Z lewego i prawego. Kierowcy, którzy źle interpretują tę zasadę i próbują zmieniać pas wcześniej, powodują, że prawy pas się wydłuża i stoi się w nim jeszcze dłużej, a to z kolei powoduje irytację innych kierowców. Można temu zapobiec wpuszczając kierowców z pasa, który się kończy tuż przed zwężeniem, ale nie wcześniej. Wtedy jazda będzie płynna, a korek stanie się zdecydowanie krótszy. Niezastosowanie się do przepisów dotyczących korytarza życia i jazdy na suwak, może skutkować grzywną w wysokości od 20 zł do 500 zł.

Nie taki diabeł straszny jak go malują

Każda zmiana wprowadza w społeczeństwie lekkie zamieszanie. Ale do wszystkiego można się przyzwyczaić. Choć wszystkie przepisy należy wziąć sobie do serca, szczególnie ważne są te, które dotyczą zdrowia i życia obywateli. Nie utrudniajmy ruchu pojazdom uprzywilejowanym, ale też nie panikujmy, tylko spokojnie zjedźmy na właściwy bok.

Podczas kontroli drogowej nie zapominajmy o dobrych manierach i odpowiednim nastawieniu. Nie warto dyskutować z funkcjonariuszami policji, posłuchajmy najpierw co mają nam do powiedzenia. Nie ma się co oburzać z powodu restrykcyjnych przepisów, pamiętajmy, że głównym celem wszelkich zmian jest nasze wzajemne bezpieczeństwo. Przepisy ruchu drogowego nie mają nam utrudniać życia, ale usprawniać wzajemną komunikację, a także postępowanie w kryzysowych sytuacjach. Nigdy nie wiadomo, w którym momencie okaże się, że zastosowanie się do przepisów jest sprawą kluczową dla naszego bezpieczeństwa.

Autor artykułu:
Artykuł został przygotowany przez firmę Jacka Szczewczyka z Gdańska zajmującą się pomocą drogową i transportem aut i maszyn.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.