Wspomaganie kierownicy – jak rozpoznać usterkę?

[REKLAMA]

Obecnie standardowym wyposażeniem każdego auta jest wspomaganie kierownicy, które umożliwia płynną zmianę kierunku jazdy. Jak w przypadku większości elementów samochodowych, tak i jego usterki spowodowane są głównie nieprawidłową eksploatacją – poważne awarie wymagają zaś naprawy w profesjonalnym serwisie. Gdzie szukać przyczyny problemu, kiedy kierownica stawia opór? Podpowiadamy.

Jak działa wspomaganie kierownicy?

Wspomaganie kierownicy umożliwia prowadzącemu pojazd szybkie i precyzyjne skręcanie. Redukuje siłę potrzebną do wykonania obrotu kierownicy – ruch ten jest płynny i łatwy do wykonania. Wyróżniamy 2 główne rodzaje układów odpowiadających za prawidłowe działanie wspomagania – tradycyjny hydrauliczny oraz elektryczny, który coraz częściej spotykany jest w nowych samochodach.

Najważniejsze elementy hydraulicznego układu wspomagania to pompa hydrauliczna oraz odpowiadające za jej działanie zawory, które utrzymują należyty poziom ciśnienia wewnątrz. Do prawidłowego funkcjonowania tego systemu potrzebny jest płyn wspomagający, umieszczony zwykle w zbiorniczku pod maską samochodu. Układ hydrauliczny pracuje bez przerwy – niezależnie, czy wykonuje się akurat skręt kierownicą. W porównaniu do swojego elektrycznego odpowiednika częściej szwankuje, ale jego usterki zawsze mają podłoże mechaniczne, a przez to są łatwiejsze w naprawie.

Budowa układu elektrycznego jest uproszczona w porównaniu z hydraulicznym. Działa on tylko wtedy, gdy wykonuje się skręt kierownicą. Urządzenie sterujące odbiera sygnały z czujników oraz analizuje je, a następnie kieruje silnikiem elektrycznym, który wspomaga obroty kolumny kierowniczej. System ten jest mniej awaryjny od hydraulicznego, ale za to większość jego usterek skutkuje koniecznością wymiany całego układu.

Najczęstsze przyczyny usterek wspomagania kierownicy

Prawidłowa diagnoza przyczyny awarii wspomagania kierownicy jest często kłopotliwa, ponieważ takie same objawy mogą być spowodowane różnymi usterkami. O problemie zwykle informuje zapalona kontrolka układu sterowania, a częstym symptomem awarii jest też większy opór kierownicy w trakcie wykonywania obrotu.

Układ hydrauliczny

Najczęstszą przyczyną usterek w układzie hydraulicznym jest wyciek płynu. Warto sprawdzić jego poziom, gdy kierownica pracuje ciężej. Jeśli skręcanie jest utrudnione tylko w jedną stronę, problem stanowi najpewniej zapowietrzony układ wspomagania lub niedobór płynu. Gwizdy i wycie z pompy w trakcie jazdy spowodowane są najczęściej awarią pompy. Całkowity brak wspomagania to zaś przeważnie efekt zatarcia wspomnianej pompy, zerwania paska wieloklinowego lub braku zasilania silnika.

Układ elektryczny

Stały zanik wspomagania kierownicy może sugerować problem z elektroniką, np. przepalony bezpiecznik. Jeśli wspomaganie czasem działa prawidłowo, a czasem szwankuje, to zwykle jest to kwestia uszkodzonej instalacji elektrycznej. W tej sytuacji nie warto dokonywać samodzielnej naprawy – lepiej oddać samochód do mechanika.

Jak zminimalizować ryzyko awarii?

Odpowiednia technika prowadzenia pojazdu pomoże zmniejszyć możliwość wystąpienia awarii wspomagania kierownicy. W przypadku układu elektrycznego warto regularnie doładowywać akumulator oraz starać się zredukować do minimum dynamiczne kręcenie kierownicą – dzięki temu można uniknąć przegrzania całej instalacji.

Posiadacze hydraulicznego układu wspomagania powinni natomiast pamiętać o systematycznym uzupełnianiu poziomu płynu wspomagającego. Ważne też, by nie mieszać go z innymi płynami – należy używać jedynie środka zaleconego przez producenta.

Warto dbać o wspomaganie kierownicy – nie tylko ułatwia ono manewrowanie pojazdem, ale też zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Wszelkie nieprawidłowości w funkcjonowaniu samochodu, które mogą wskazywać na awarię tego systemu, powinny skłonić Cię do wizyty u mechanika. Jeśli szukasz elementów hydraulicznego układu wspomagania lub części zamiennych do swojego pojazdu, odwiedź sklep nocar.pl. Najwyższa jakość gwarantowana!

Źródło zdjęć: nocar.pl, shutterstock.com

8 thoughts on “Wspomaganie kierownicy – jak rozpoznać usterkę?”

  1. Wspomaganie ……Kiedys tego nie bylo i ludzie sobie radzili …Teraz tych ulatwien jest coraz to wiecej . Niedługo bedziem,y jeżdzivcc na dotyk. hehehe

Skomentuj abc Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.